23 Avr. 2015

18h30
rencontre

Aaron Schuster : « In Times Like These… What Cinema Teaches Us About Neoliberalism”

→ Bâtiment Boulevard Helvétique

Conférence

Aaron Schuster, philosophe

“In Times Like These… What Cinema Teaches Us About Neoliberalism”

HEAD – Genève

Boulevard Helvétique 9, 1205 Genève

salle 25 Jeudi 23 18.30

My title comes from a phrase that serves as a refrain in Ernst Lubitsch’s Depression‐era comedy masterpiece Trouble in Paradise (1932); Lubitsch’s deft use of this clichéd expression provides an example of ideology critique in action, taking apart the supposed necessity of salary cuts and other punitive economic policies in times of austerity. Starting from Lubitsch, my talk will look at Scorsese’s Taxi Driver and Lumet’s Network, written by Paddy Chayefsky, (both from 1976) as oddly complementary psychotic expressions of the crisis at the beginning of neoliberalism, and then turn to Gilroy’s recent Nightcrawler (2014), as a satirical portrait of the ideal type of subjectivity under the conditions of entrepreneurial rule and enforced precarity. I will also remark on how, from a psychoanalytic perspective, the formation of the neoliberal subject can be understood as a translation of death drive into debt drive.

Aaron Schuster est un philosophe et écrivain. Il dirige le Programme de théorie à l’Institut Sandberg, Amsterdam, et est un membre du Centre d’études avancées en Europe du Sud‐Est, Rijeka. Il a écrit sur des sujets tels que la plainte, la paresse, la sexualité et l’anti-sexualité, le cinéma de Ernst Lubitsch, la dette, les chatouilles, la philosophie du plaisir, et l’histoire de la lévitation. Une grande partie de sa recherche concerne la relation entre la psychanalyse et la philosophie continentale, et il a également collaboré avec des artistes sur un certain nombre de projets et de performances, plus récemment comme dramaturge pour le Karaoké Dialogues de Daniel Linehan. Son livre The Trouble With Pleasure. Deleuze et la psychanalyse est imminente et publié par MIT Press.

Une proposition de l’option Art/action.