MINISYMPOSIUM I : MUESUM

mercredi 18 novembre 2015

MINISYMPOSIUM MUESUM | option Construction

Alice Malinge (historienne de l’art et responsable du Bureau des transmissions au Mamco)

Visite tactique & stratégie au Mamco

Supposons que visiter le Mamco par le biais de la tactique et de la stratégie reviendrait à raconter comment un lieu cherche à faire entrer les œuvres et les visiteurs dans des jeux de mémoire et de catégorisation mais aussi de provocation, de travestissement et de dédoublement. Cela présumerait de montrer des expositions comme autant de façons de suggérer un autre corps aux œuvres et de choisir de ne pas le dévoiler entièrement, parfois même de le cacher. Il s’agirait de regarder des stratégies et des tactiques expositionnelles comme des effets de conduite, d’accélération ou de ralentissement adressés au regard d’un visiteur qui ne manque pas d’y échapper.

François Hers (artiste et fondateur des nouveaux commanditaires, Paris)

Le protocole des nouveaux commanditaires

« Le Protocole des Nouveaux commanditaires définit les rôles et les responsabilités d’acteurs qui mènent ensemble une action dont la finalité est l’émergence d’œuvres d’art, en tout domaine de création.
Il propose à toute personne de la société civile qui le souhaite, sans exclusive et en n’importe quel lieu, seule ou associée à d’autres, les moyens d’assumer la responsabilité d’une commande d’œuvre à un artiste. En tant que commanditaire, il lui appartient dès lors de comprendre et de dire une raison d’être de l’art et d’un investissement de la collectivité dans la création. »

Extrait du Protocole des Nouveaux commanditaires, 2015

Koenraad Dedobbeler (artiste, curateur occasionnel et éditeur amateur, Bruxelles)

Think Greece on a Colossal Scale
A walk through the representational images of museum spaces and ideologies.

Koenraad Dedobbeleer spends an important amount of his time in the European capital, sharing life with his wife, the no less than brilliant artist, Valérie Mannaerts and their daughter Claude Konrad Mannaerts. Recently he co-curated the exhibition European Ghosts – the represenation of art from Africa in the twentieth century. at Mu.Zee in Ostend. Over the past year has held the larger solo-exhibitions analysing the sculptural qualities of display models in A Quarrel in a Faraway Country Between People of whom We Know Nothing at GAK, Bremen and Furiously Positive Striving of People Who Refuse to Be Dismissed at Extra City in Antwerp. In 2014, he published the book Compensating Transient Pleasurable Excitations with Roma Publications.  Together with his accomplice Kris Kimpe he has been publishing the architecture fanzine UP, dedicated to a singular and subjective love of the built, since 2006. Recent installments being dedicated to museum architecture are UP16 on Palazzo Rosso in Genova, UP 15 on Museum Abteiberg in Monchengladbach and UP14 on Centro Cultural Sao Paulo in Sao.

Samuel Leuenberger (curateur, Basel)

Opening up the museum – how to take the display out of the institution and into the living arts?

Today, more museums than ever are being built, is there an alternative to conserving and more so in presenting the arts?  Samuel Leuenberger has been active in the art world for almost 18 years, but in widely different commercial and non-commercial exhibition contexts. Since 2009 he runs the prolific non-for-profit space SALTS in Birsfelden, Basel but it is especially in the past 3 years that he has began to experiment with different public and nomadic projects and by challenging institutional presentations such as that of the Cahiers d’Artists in 2012 where artistic interventions where shown in the context of the city of Basel rather than in the exhibition halls. Assisting with the large scale performance project, 14 Rooms in 2013, the term living sculptures suggests to replace the object, asking the question, is there a possibility for the artwork to stay at home at night? And with the upcoming Parcours at Art Basel in 2016, the ideas around public sculpture (events) are being questioned in terms of a wider context, intercity collaborations and political networks.